ISO CONSULTING TMC

Audit

AUDITAREA unui sistem de management se realizeaza in vederea verificarii conformitatii sistemului de management implementat, cu cerintele standardului de referinta si cu cele ale documentatiei de sistem, respectiv, in vederea stabilirii eficacitatii si performatelor acelui sistem.

Termenul de “audit”, provine din latinescul “audio”, insemnand de fapt “A ASCULTA”.

Auditul este un INSTRUMENT DE MANAGEMENT, cu ajutorul caruia, managementul de varf poate:

  1. Identifica punctele slabe in activitatea unei firme.
  2. Identifica neconformitati in desfasurarea activitatilor.
  3. Identifica potentiale de imbunatatire a activitatilor.

si se recomanda a fi efectuat, in urmatoarele situatii:

  1. Pentru verificarea unei situatii curente, in pragul unei schimbari.
  2. Pentru verificarea stadiului si evolutiei unui sistem de management implementat.
  3. Pentru apdatarea sistemului, la schimbările intervenite, de ex. :
    • la progresele tehnice si tehnologice;
    • la schimbarile intervenite in structura organizatiei prin reducerea domeniilor functionale in favoarea celor operationale;
    • la un nou standard de referinta.
  4. Pentru modificarea obiectivelor in domeniul desfacerilor:
    • lansarea pe piata a unor produse noi;
    • orientarea desfacerii catre noi segmente de piata.
  5. Etc.

 Un sistem de management poate fi auditat prin:

  • Audituri de prima parte (audituri interne), efectuate de catre o echipa de audit intern sau un prestator de servicii, in numele clientului sau.
  • Audituri de secunda parte, efectuate de catre client, la furnizorul sau de produse/servicii, prin echipa proprie de audit intern sau printr-un prestator de servicii.
  • Audituri de terta parte, efectuate de catre un organism de terta parte in vederea certificarii sistemului.

 Auditurile interne pot fi:

  • Audituri de produs. Acestea urmaresc strict caracteristicile produsului in raport cu o specificatie.
  • Audituri de proces. Acestea urmaresc modul de desfasurare al unui proces, inclusiv a proceselor tehnologice in vederea determinarii capabilitatii acestora de a raspunde la cerinte (de ex., la cerintele clientului).
  • Audituri de sistem. Acestea urmaresc cerintele de standard ale unui sistem de management, in raport cu cerintele din documentele de refrinta, precum si eficienta sistemului.

 De obicei, in mod practic (uzual), intr-un audit intern, se urmaresc toate cele trei aspecte!

 ISO CONSULTING T.M.C. efectueza doar audituri de prima si secunda parte!  Auditurile de terta parte, sunt efectuate numai de catre Organisme de Certificare.